«Η παράνοια των ποδηλατόδρομων. Όλο και περισσότεροι φτιάχνονται στη Βρετανία, προκαλώντας μποτιλιάρισμα και ρύπανση»

Αναδημοσιεύουμε το παρακάτω άρθρο από την Daily Mail για τα προβλήματα που προκάλεσε στη Βρετανία η δημιουργία ποδηλατόδρομων δίχως προηγουμένως να ληφθούν υπόψη από τις αρχές οι πραγματικές ανάγκες των τοπικών κοινωνιών σχετικά με το σχεδιασμό των ποδηλατόδρομων, αλλά και οι επιπτώσεις του τόσο στις τοπικές κοινωνίες όσο και σε ζητήματα όπως η κυκλοφοριακή συμφόρηση και η ρύπανση.

Η παράνοια των ποδηλατόδρομων. Όλο και περισσότεροι φτιάχνονται στη Βρετανία, προκαλώντας μποτιλιάρισμα και ρύπανση. Το πιο τρελό από όλα; Είναι συχνά άδειοι.

Του Tom Rawstorne, στην Daily Mail (dailymail.co.uk) 5-10-2016

Οι ταξιτζήδες του Λονδίνου ανέκαθεν γνώριζαν ήταν ότι εάν ήθελες να μετακινηθείς ανατολικά ή δυτικά, «η άκρη του δρόμου είναι ο καλύτερος τρόπος».

Όχι πια. Σταματήστε ένα ταξί και ζητήστε να σας πάει μέσω μιας παλαιάς, βικτωριανής οδού που είναι παράλληλη στον Τάμεση στο κεντρικό Λονδίνο, και όπου οι επιβάτες συναντούν το γεμάτο οίκτο βλέμμα του οδηγού, με τις μονάδες του ταξίμετρου να πέφτουν ασταμάτητα.

Εκεί όπου κάποτε χωρούσαν τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας, ένα τέταρτο του δρόμου έχει τώρα δοθεί σε ένα διπλής κατεύθυνσης ποδηλατόδρομο.

Η κυκλοφορία έχει φτάσει σε μια πραγματική ακινησία.

Και δεν είναι μόνο η μόνη από τις κεντρικές διαδρομές του Λονδίνου, που έχει υποβαθμιστεί έτσι.

Ως μέρος ενός έργου ύψους 913 εκατομμυρίων λιρών από τον πρώην δήμαρχο Boris Johnson, ένα δίκτυο των λεγόμενων «υπερποδηλατόδρομων» (cycle superhighways) φύτρωσε σε όλη την πρωτεύουσα, μειώνοντας τον χώρο του δρόμου για χάρη της αποκλειστικής χρήσης των ποδηλάτων

Έχουν επίσης δημιουργηθεί φανάρια με διαφορά φάσης, που δίνουν προβάδισμα στα ποδήλατα έναντι των αυτοκινήτων.

Η στόχευση είναι να βοηθηθούν οι ποδηλάτες να ταξιδεύουν με ασφάλεια, να ενθαρρύνουν περισσότερους ανθρώπους να παρατήσουν τα τετράτροχα οχήματα για τα ποδήλατα, και έτσι να μειώσουν τη ρύπανση. Στόχοι που είναι, φυσικά, ηθικοί.

Το πρόβλημα είναι ότι μόνο τώρα, που πολλές από τις αλλαγές τελικά εφαρμόστηκαν, οι λοιποί χρήστες των δρόμων αρχίζουν να νιώθουν πλήρως το αποτέλεσμά τους -μποτιλιαρισμένοι δρόμοι που συνορεύουν με ποδηλατόδρομους οι οποίοι είναι κυριολεκτικά άδειοι εκτός της ώρας αιχμής.

Εν μέρει ως αποτέλεσμα, η πρωτεύουσα λέγεται ότι είναι η πιο μποτιλιαρισμένη πόλη του κόσμου, με τον μέσο οδηγό να χάνει 101 ώρες οδηγώντας πέρσι (2015), σύμφωνα με τους ειδικούς στην συγκοινωνία.

Η καθυστέρηση στην συγκοινωνία αυξάνεται, ενώ η μέση ταχύτητα των οχημάτων στο κεντρικό Λονδίνο έχει πέσει στα 11,9 χιλιόμετρα την ώρα -πιο αργά από μια άμαξα συρόμενη από άλογα τον 18ο αιώνα.

Τόσο προβληματισμένα είναι τα μέλη της δημοτικής «ολομέλειας του Λονδίνου» (London Assembly), ώστε ξεκίνησαν μια επείγουσα έρευνα για το πρόβλημα

Δεν είναι μόνο η πρωτεύουσα όπου οι τοπικές αρχές ξόδεψαν τα χρήματα των φορολογούμενων σε σχέδια για αλλαγή των δρόμων προκειμένου να ευνοήσουν τους ποδηλάτες.

Από το Καίμπριτζ ώς την Κορνουάλη, οι λωρίδες μαρκάρονται για τους ποδηλάτες, και οι οδοί σε κατοικημένες περιοχές μετατρέπονται σε παρακάμψεις για απελπισμένους οδηγούς, που ψάχνουν για διέξοδο από το μποτιλιάρισμα.

Στο Μάντσεστερ, 42 εκατομμύρια λίρες δαπανήθηκαν για ένα σχέδιο για την πόλη του ποδηλάτου (Cycle City), το οποίο έχει μια ποικιλία νέων ποδηλατόδρομων.

Ο μεγαλύτερος από αυτούς συνδέει το κέντρο του Μάντσεστερ με την εύπορη συνοικία του Didsbury, και για να ληφθεί πρόνοια για τον ποδηλατόδρομο –αρκετά πλατύ ώστε να περνά από αυτόν ένας μηχανικός οδοκαθαριστής– ο δρόμος στενεύτηκε σε πολλά σημεία, και προκάλεσε μεγάλες καθυστερήσεις στην υπόλοιπη κίνηση.

Το Lelant, ένα χωριό στην Κορνουάλη δίπλα στο St Ives, μαστίζεται από το χάος στην κυκλοφορία από τότε που ένας δρόμος έγινε μονόδρομος, υποστηρικτικός για έναν μεγάλο ποδηλατόδρομο, στις αρχές του χρόνου.

Στη διάρκεια του καλοκαιριού, μερικά οχήματα χρειάστηκαν μιάμιση ώρα για να μετακινηθούν μόλις δύο μίλια.

Στο Gloucester, δύο ποδηλατόδρομοι πλάτους 2,2 μέτρων, φτιάχτηκαν σε κάθε μία από τις πλευρές ενός φορτισμένου δρόμου, πήραν το παρατσούκλι «ένα ατύχημα που περιμένεις να συμβεί».

 «Δεν υπάρχει αρκετός χώρος για δύο αυτοκίνητα στο δρόμο αυτό», εξήγησε ο John Gough, ένας δάσκαλος οδήγησης στο Gloucester.

«Τα αυτοκίνητα θα πρέπει να μπουν στον ποδηλατόδρομο για να γλιτώσουν το σπάσιμο των πλευρικών καθρεπτών τους».

Στο Καίμπριτζ, οι κάτοικοι αγωνίζονται ενάντια στα δημοτικά σχέδια για να ξεριζωθούν έως και 100 δέντρα που φυτεύτηκαν κατά το 1930, ώστε να δημιουργηθεί χώρος για νέους ποδηλατόδρομους.

Το δημοτικό συμβούλιο θέλει να φαρδύνει τον Milton Road, τοποθετώντας ποδηλατόδρομους και λεωφορειογραμμή.

Εν τω μεταξύ στο Λονδίνο, ο πρώην «Λόρδος καγκελάριος» Lawson το τράβηξε τόσο πολύ σε μια συζήτηση στη Βουλή των Λόρδων ώστε να υποστηρίξει ότι οι ποδηλατόδρομοι κάνουν ζημιά στην πρωτεύουσα μεγαλύτερη από οτιδήποτε άλλο μετά τον γερμανικό βομβαρδισμό του Λονδίνου.

Λέγεται ότι η κυκλοφοριακή συμφόρηση κοστίζει στην πρωτεύουσα 5,4 δισεκατομμύρια λίρες το χρόνο, ή 2.765 λίρες σε κάθε νοικοκυριό.

Ο David Leam, διευθυντής υποδομών στην επιχειρηματική ένωση London First, εξηγεί: «με όρους του πραγματικού κόσμου, σημαίνει ότι οι μετακινήσεις των ανθρώπων διαρκούν περισσότερο, και, φυσικά, για τα αγαθά και εμπορεύματα αυτό σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις πρέπει να διαθέσουν περισσότερα φορτηγά και περισσότερο κόσμο που να εξασφαλίσει τις παραδόσεις.

«Κοιτώντας στο μέλλον, δέκα-είκοσι χρόνια, όπως είναι τα πράγματα η κατάσταση θα χειροτερεύσει καθώς όλο και περισσότεροι θα ζουν στο Λονδίνο».

Και όσο πιο πολύ αργούν οι διαδρομές, τόσο περισσότερο ακινητοποιούνται τα αυτοκίνητα και περισσότερα καυσαέρια εκλύονται.

Εκτιμάται ότι σχεδόν 9.500 άνθρωποι πεθαίνουν πρώιμα κάθε χρόνο στην πόλη εξαιτίας της μακροχρόνιας έκθεσης στην ρύπανση του αέρα.

Οι λόγοι για το αυξημένο μποτιλιάρισμα είναι πολύπλοκοι. Παρά την αύξηση του πληθυσμού, η κίνηση του αυτοκινήτου πέφτει στο κεντρικό Λονδίνο.

Αλλά έχει υπάρξει αύξηση στους αριθμούς των άλλων οχημάτων.

Από το 2012, ο αριθμός των φορτηγών έχει αυξηθεί κατά 8%, κυρίως λόγω των παραλαβών αγορών που γίνονται στο διαδίκτυο.

Υπήρξε επίσης αύξηση στα ενοικιαζόμενα οχήματα –κυρίως εξαιτίας των Ούμπερ– των οποίων ο αριθμός λέγεται ότι σχεδόν διπλασιάστηκε μέσα σε ένα έτος.

Η εξάπλωση των οδικών έργων –μερικών σχετιζόμενων με το σιδηροδρομικό σχέδιο London Crossrail, που διασχίζει το Λονδίνο, και άλλων, για τη δημιουργία «υπερποδηλατόδρομων» (cycle superhighways)– χειροτέρευσε τα προβλήματα στην πρωτεύουσα.

Αλλά ενώ τα κατασκευαστικά έργα κάποτε θα τελειώσουν, οι υπερποδηλατόδρομοι θα έχουν μόνιμο αποτέλεσμα στην «διαθεσιμότητα των δρόμων».

Απλά, υπάρχει λιγότερος διαθέσιμος χώρος στο δρόμο για την κανονική κίνηση.

Ο σκοπός των «υπερποδηλατοδρόμων» είναι η παροχή ειδικών, άμεσων διαδρομών για τους ποδηλάτες από το εξωτερικό Λονδίνο προς το κέντρο της πόλης και διαμέσου αυτού.

Για να γίνει αυτό, σε ένα πλήθος μεγάλων οδών έχουν τοποθετηθεί κατά μήκος τους ποδηλατόδρομοι πλάτους τεσσάρων μέτρων.

Οι ποδηλατόδρομοι αυτοί συχνά καταλαμβάνουν μια ολόκληρη λωρίδα κυκλοφορίας και χωρίζονται από τον κύριο δρόμο με ένα υψωμένο ημι-πεζοδρόμιο, που συνεπάγεται ότι τα οχήματα δεν μπορούν να εισέλθουν σε αυτό και να εξέλθουν από αυτό.

Για να δοθεί μεγαλύτερη εγγύηση για την ασφάλεια των ποδηλατών, οι διαβάσεις και οι διασταυρώσεις ξανασχεδιάστηκαν, συχνά με τη χρήση φαναριών με διαφορά φάσης, έτσι ώστε να δίνεται προβάδισμα στα ποδήλατα έναντι των άλλων οχημάτων.

Καθιστώντας ασφαλέστερο το ποδήλατο, ελπίζεται ότι στο μέλλον περισσότεροι άνθρωποι θα ενθαρρυνθούν να κάνουν ποδήλατο, κι έτσι θα μειωθεί ο αριθμός των οδηγών.

Εύλογα, ωστόσο, οι χρήστες των δρόμων έχουν μπουχτίσει με το βαθμό του μποτιλιαρίσματος που προκαλείται από όλα αυτά -ειδικά  εκείνοι που βγάζουν το ψωμί τους οδηγώντας.

Ο Richard Massett, είναι πρόεδρος της ένωσης αναγνωρισμένων οδηγών ταξί, που αντιπροσωπεύει τους οδηγούς ταξί στην πόλη.

 «Δεν είμαστε αντι-ποδηλατιστές υπό οποιαδήποτε έννοια, αλλά όταν αφαιρείς σχεδόν το 25% της χωρητικότητας των δρόμων, όπως έχει γίνει σε μερικά μέρη, δεν κινείται κανένα όχημα», λέει.

Όταν μιλώ με οδηγούς που έχουν κολλήσει σε μποτιλιάρισμα δίπλα σε μια νέα λωρίδα ποδηλατόδρομου στο Blackfriars Bridge, στα νότια του Λονδίνου, είναι αγανακτισμένοι εκτός άλλων επειδή ενώ οι ποδηλατόδρομοι είναι γεμάτοι με ποδήλατα κατά τις ώρες αιχμής, είναι σχεδόν άδειοι τις υπόλοιπες ώρες.

«Οι νέοι ποδηλατόδρομοι είναι απλά ένα ανέκδοτο –αυτό είναι» ένας οδηγός ενός φορτηγού μού λέει.

«Κανείς δεν κάνει ποδήλατο για το κέφι του στο Λονδίνο τις καθημερινές. Αυτό σημαίνει ότι μετά τις 9 π.μ. είναι άχρηστοι. Πρέπει να τους ανοίγουν για τα οχήματα μέχρι τις απογευματινές ώρες αιχμής».

Η Caroline Pidgeon, πρόεδρος της επιτροπής μεταφορών της δημοτικής «ολομέλειας του Λονδίνου», παραδέχεται ότι το μποτιλιάρισμα αυξάνεται αλλά επιμένει ότι οι υπερποδηλατόδρομοι συνεπάγονται ότι συνολικά περισσότερες διαδρομές μπορούν να γίνονται στους δρόμους του Λονδίνου.

Όσο για την «Μετακίνηση για το Λονδίνο» (Transport For London), το τοπικό κυβερνητικό όργανο που είναι υπεύθυνο για τους υπερποδηλατόδρομους, λέει ότι οι διαχωρισμένοι ποδηλατόδρομοι επηρεάζουν μόνο το 3% των δρόμων στο κεντρικό Λονδίνο.

Ισχυρίζεται ότι οι έρευνες δείχνουν πως υπήρξε μέση αύξηση 60% των ποδηλατών που χρησιμοποιούν τις νέες διαδρομές, σε σχέση με την εποχή προτού φτιαχτούν οι «υπερποδηλατόδορομοι».

Όμως, όπως γνωρίζουμε, τα προβλήματα δεν περιορίζονται στο Λονδίνο.

Οι αριθμοί που δημοσιεύθηκαν στις αρχές του έτους από το Τμήμα Μεταφορών δείχνουν ότι η κυκλοφορία στους βρετανικούς δρόμους έφτασε στον ιστορικά υψηλότερό της βαθμό το 2015.

Διανύθηκαν περίπου 511,34 δισεκατομμύρια (billion) χιλιόμετρα σ’ όλη τη χώρα, 2,2% παραπάνω από το 2014.

Ενάντια σε αυτό το πλαίσιο, οι οδηγοί οχημάτων αγωνίζονται να καταλάβουν πώς η δαπάνη χρημάτων προκειμένου να μειωθεί η χωρητικότητα των δρόμων μπορεί να είναι η λύση ενός επείγοντος προβλήματος.

Αυτό σημαίνει ότι ένα πράγμα είναι σίγουρο: με το μποτιλιάρισμα να έχει χειροτερεύσει κι όχι να μειώνεται, ο πόλεμος των ποδηλατόδρομων έχει μόλις αρχίσει.

Πηγή φωτογραφιών εξωφύλλου και κειμένου: το παραπάνω άρθρο (Daily Mail, dailymail.co.uk 5-10-2016)

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s