Ο Γιώργος Ρακκάς απαντά σε ερωτήματα της Voria.gr

Ο υποψήφιος δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιώργος Ρακκάς απαντά σε ερωτήματα τα οποία έθεσε στους υποψήφιους δημάρχους η ηλ. εφημερίδα Voria.gr:

  1. Αστική Συγκοινωνία: κρατική ή ιδιωτική;

Στην Θεσσαλονίκη απέτυχαν και τα δυο. Μένει μια τρίτη επιλογή, της κοινωνικής οικονομίας: Μια Ανώνυμη Κοινωνική Εταιρεία δημοσίου συμφέροντος που θα συμμετάσχουν όλοι –φορείς, πολίτες κ.ά. Κι αυτή θα αποτύχει, αν συνεχίσει στην πεπατημένη: Στις συγκοινωνίες η βιωσιμότητα κρίνεται από την τεχνολογία των οχημάτων, και τον έξυπνο σχεδιασμό όχι με ενεργοβόρα οχήματα και τα περισσότερα δρομολόγια να περνάνε από το κέντρο. Πράσινες τεχνολογίες, λοιπόν, να δούμε αν μπορούν να συμβάλουν τα τοπικά πανεπιστήμια σε εφαρμοσμένη έρευνα, σταθμοί μετεπιβίβασης στην ΔΕΘ και στον Σιδηροδρομικό Σταθμό, με ειδικά δρομολόγια για το κέντρο. Η πρόταση των λεωφορείων σταθερής τροχιάς, επίσης, κερδίζει έδαφος σε όλο τον κόσμο…

  1. Καθαριότητα: αποκλειστικά δημοτική υπηρεσία ή ανάθεση μέρους του έργου σε ιδιώτες;

Δημοτική. Τα απορρίμματα είναι πρώτη ύλη μεγάλης οικονομικής αξίας, και ο Δήμος πρέπει να κερδίσει υπέρ της κοινωνικής ωφέλειας από την διαχείρισή τους. Έμφαση πρέπει να δοθεί στην ανακύκλωση, και το στοίχημα είναι να διαχωρίσουμε το χαρτί, το μέταλλο, τα οργανικά, από τα οποία μπορούμε να παράγουμε κέρδος το οποίο θα επανεπενδυθεί για την αναβάθμιση του στόλου. Παράδειγμα: Στις Συκιές ανακύκλωναν πιλοτικά ελαιοαπόβλητα σε καύσιμα για τη θέρμανση των δημοτικών κτηρίων. Επίσης, ο Δήμος πρέπει να ενθαρρύνει την ιδιωτική πρωτοβουλία στην μεταποίηση των ανακυκλώσιμων υλών –μια σοβαρή μορφή επιχειρηματικότητας που δύναται να προσφέρει πολλές θέσεις εργασίας.

  1. ΔΕΘ: εντός ή εκτός πόλης;

Εξαρτάται. Εκτός, πού; Και με τι χαρακτήρα; Αν είναι να πάει προς Αεροδρόμιο, και να έχει έναν χαρακτήρα ενίσχυσης της εφαρμοσμένης έρευνας και παραγωγής, το συζητάμε. Αν παραμείνει εδώ, το ζήτημα είναι ποια ΔΕΘ; Μια τουριστική ΔΕΘ με ξενοδοχείο 35 μέτρων ύψους στο μέτωπό της, που θα ντουμπλάρει το Μακεδονία Παλάς; Αυτό είναι ανάπτυξη ή οικονομικός τυχοδιωκτισμός; Εμείς λέμε: Η ανάπλαση να δίνει προτεραιότητα στο πράσινο (στη λογική σύνδεσης του βουνού με τη θάλασσα), στην γνώση, την πανεπιστημιακή έρευνα, τις κεντρικές συνεδριακές χρήσεις, τον πολιτισμό (με χαρακτήρα ανάλογο του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος στην Αθήνα).

 

  1. Ελεγχόμενη στάθμευση: θα διατηρηθεί το μέτρο, θα καταργηθεί ή θα αλλάξει;

Να αλλάξει. Κατ’ αρχάς η σύμβαση είναι πολύ αρνητική για το Δήμο, το αντίτιμο υπερβολικό, έχει μεταβάλει την δημοτική αστυνομία σε εισπρακτικό μηχανισμό εσόδων της εταιρείας. Ύστερα, οι θέσεις για τους κατοίκους και τους επαγγελματίες δεν φτάνουν. Εδώ υπάρχει μια αντίφαση, η απερχόμενη διοίκηση λέει ότι δεν θέλει το αυτοκίνητο στην πόλη, διευκολύνει όμως με τις πολλές θέσεις των επισκεπτών τη χρήση του για να έχει έσοδα, προκειμένου να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της σύμβασης. Τέλος, πρέπει τα έσοδα που μένουν στον Δήμο να δεσμευτούν για την δημιουργία δημοτικών πάρκινγκ. Μόνο έτσι θα λειτουργήσει πραγματικά η ανταποδοτικότητα.

  1. Με ποιους από τους ανθυποψηφίους σας ΔΕΝ θα συνεργαζόσασταν για τη συγκρότηση δημοτικής πλειοψηφίας;

Με την κ. Νοτοπούλου, και τον κ. Ταχιάο, σίγουρα. Εκφράζουν τις δυο διαφορετικές εκδοχές της παγκοσμιοκρατίας στην πόλη, νεοφιλελεύθερη και κρατικιστική. Συμφωνούν η πόλη να συνεχίσει ως παρασιτική φραπεδούπολη, να καταστεί πολυπολιτισμική Βαβέλ, και να μεταβληθεί σε παίγνιο των γεωπολιτικών ανταγωνισμών, διαφωνούν στο αν αυτό θα γίνει με όρους κράτους ή ελεύθερης αγοράς. Αντιπροσωπεύουν, επίσης, τις δυο διαφορετικές όψεις της εθνικής μας πολιτικής παθογένειας: Την κομματοκρατία (στην πιο εξελιγμένη της μορφή, του ΣΥΡΙΖΑ) η κυρία Νοτοπούλου, την οικογενειοκρατία ο κύριος Ταχιάος, γιατί αποτέλεσε επιλογή της οικογένειας Μητσοτάκη, μιας φαμίλιας που θέλει να ελέγξει ένα κόμμα (και αύριο, μια κυβέρνηση) με όρους κοτζαμπασισμού του 18ου αιώνα.

  1. Ποιο είναι το πρώτο πράγμα που θα κάνετε ως δήμαρχος;

Ένα μουσείο αφιερωμένο στις Γενοκτονίες της Ανατολής: Του Ελληνισμού του Πόντου και της Μικράς Ασίας, των Αρμενίων, των Ασσυρίων. Με πρόθεση όχι μόνον να επουλώσουμε, 100 χρόνια μετά την πρόκλησή του, το τραύμα του 1922, που χαίνει ακόμα ανοιχτό στη συνείδησή μας τη συλλογική. Αλλά για το μέλλον: Να μεταβάλουμε την Θεσσαλονίκη σε διεθνές κέντρο μελέτης και ανάδειξης των Γενοκτονιών, πράγμα που το επιτρέπει η μαρτυρική εμπειρία της πόλης, η οποία συνθέτει όλες τις δυνατές εμπειρίες των κατοίκων της, Ελλήνων, Αρμενίων, Εβραίων.

  1. Θα τελούσατε, ως δήμαρχος, γάμο ομοφυλοφίλων;

Όχι. Είναι λάθος, πιστεύω, τη συμβίωση των ομόφυλων ζευγαριών –που δεν έχει δικαίωμα κανείς να την κρίνει, γιατί είναι ζήτημα προσωπικής ελευθερίας– να την θεσμοθετούμε σαν γάμο. Ο γάμος έχει μέσα στην πραγματικότητα των ανθρώπινων κοινωνιών, συγκεκριμένη νοηματοδότηση: Είναι η ένωση των δυο αντίθετων φύλων στο κύτταρο της οικογένειας, που αποτελεί τον αυθόρμητο, αναπαραγωγικό και αγαπητικό θεσμό της κοινωνίας. Η οικογένεια έχει δυο πόλους αναφοράς, το πατρικό και το μητρικό πρότυπο –και δεν έχει υπάρξει κοινωνία ποτέ στην ιστορία δίχως αναφορά σε αυτά τα πρότυπα. Όλα αυτά κρύβουν μέσα τους χιλιάδες χρόνια ανθρωπολογικής εξέλιξης και το να την αρνηθούμε είναι τύφλωση, όχι πρόοδος.

  1. Θα χορηγήσετε άδεια για τη διοργάνωση του gay pride;

Δεν είναι ζήτημα «άδειας». Είναι ζήτημα αν ο Δήμος θα μεταβάλει την διοργάνωση σε επίσημο θεσμό της τοπικής εξουσίας ή όχι. Αν την μεταβάλει, θα είναι υποχρεωμένος να κάνει και στρέητ πράιντ, γιατί αλλιώς θα μεροληπτήσει υπέρ της μίας ή της άλλης σεξουαλικής επιλογής. Καταλαβαίνετε σε τι παγίδα πέφτουμε; Η σεξουαλική επιλογή είναι ζήτημα προσωπικής ελευθερίας. Επίσης, όλοι οι πολίτες είναι ίσοι δίχως να υπόκεινται σε διακρίσεις με βάση το φύλο ή την σεξουαλική επιλογή. Ως εδώ καλά. Από εκεί και πέρα, ξεκινάει η «ιδιωτικοποίηση της πολιτικής», δηλαδή χτίζονται πολιτικές κοινότητες ομοιομορφίας βάσει των ατομικών επιλογών των ανθρώπων –γκέϊ εναντίον στρέϊτ, βήγκαν εναντίον κρεοφάγων– και ξεκινάει ο πόλεμος όλων εναντίον όλων…

  1. Κάπνισμα: Θα ανασάνει η πόλη επί της δικής σας δημαρχίας;

Είμαι απαισιόδοξος, γιατί, όπως με την οδηγική συμπεριφορά, το παρκάρισμα, την καθαριότητα των δημόσιων χώρων, τις μουτζούρες στους τοίχους, έτσι και με το κάπνισμα: Είναι πρωτίστως ζητήματα παιδείας και συμπεριφοράς. Άρα μιλάμε για βαθιές αλλαγές σε επίπεδο πολιτισμού. Ωστόσο, ο τοπικός νομοθέτης μπορεί να τις διευκολύνει. Για παράδειγμα, τα μαγαζιά που έχουν απαγορεύσει το κάπνισμα και το τηρούν θα έπρεπε να έχουν μειωμένα δημοτικά τέλη, γιατί φροντίζουν περισσότερο για την υγεία των θαμώνων τους.

  1. Θα επιδιώξετε επίσκεψη στα Σκόπια και σχέσεις συνεργασίας με την πρωτεύουσα της Βόρειας Μακεδονίας;

Πριν την υπογραφή της καταστροφικής συμφωνίας των Πρεσπών, θα σας έλεγα ναι, δίχως άλλη κουβέντα. Γιατί οι δυνατότητες συνεργασίας ήταν πολύ περισσότερες, μιας και με τους γείτονες επί της ουσίας είχαμε συμφωνήσει ότι… διαφωνούσαμε με το ζήτημα –ενώ στο διμερές πλαίσιο της «διπλωματίας των Πόλεων» ήταν πολύ πιο εύκολο να απαιτήσει κανείς την εγκατάλειψη κάθε αλυτρωτισμού. Τώρα, υπάρχει το εμπόδιο της «μακεδονικής γλώσσας» και «εθνότητας» που η συνθήκη το μονιμοποίησε ως αγκάθι στις σχέσεις μεταξύ των δυο χωρών. Πριν από την επιδίωξη σχέσεων συνεργασίας, θα πρέπει ο Δήμος Θεσσαλονίκης να προασπίσει διεθνώς τον πολιτισμό, την ιστορία και τα προϊόντα της Μακεδονίας.

  1. Πόσες θητείες θα πρέπει να έχει ένας δήμαρχος;

Όσες αντέχει, πριν η εξουσία τον μεταμορφώσει σε τέρας –όπως διδάσκει η αρχαία ελληνική τραγωδία ότι θα συμβεί αναπόφευκτα και δεν έχει πέσει έξω εδώ και 24 αιώνες. Όσο πιο προσωποπαγές είναι το σχήμα του, τόσο πιο γρήγορα θα συμβεί αυτό.

Ο 21ος αιώνας είναι ο αιώνας των συλλογικών ηγεσιών. Ξέρετε γιατί; Γιατί το απαιτεί η πολυπλοκότητα των κοινωνιών μας, πια. Η ουσία έγκειται στην ομάδα. Ο δήμαρχος διαχειρίζεται πλέον την γενική κατεύθυνση, και τον συμβολικό ρόλο που είναι πάρα πολύ σημαντικός, γιατί λειτουργεί ως εγγυητής της πολιτικής ηθικής, των αξιών, της δεοντολογίας. Πράγματα που κοροϊδεύουμε σήμερα στην Ελλάδα, γι’ αυτό το βαρέλι μας δεν έχει πάτο.

  1. Γιατί να ψηφίσουν εσάς οι Θεσσαλονικείς;

Γιατί εκπροσωπώ στην Θεσσαλονίκη ένα ευρύτερο δίκτυο δημοκρατικού πατριωτισμού, που επιδιώκει την αναγέννηση του ελληνισμού μέσα στον 21ο αιώνα, το οποίο δραστηριοποιείται σε όλες τις μεγάλες πόλεις της χώρας. Αναγέννηση παιδευτική, παραγωγική, δημογραφική και δημοκρατική. Κυρίως όμως, πολιτιστική: Η ελληνικότητα κρύβει μέσα της μια μεγάλη δύναμη, τη μόνη που μπορεί να μας επιτρέψει να επιβιώσουμε στον 21ο αιώνα. Το πολιτικό κατεστημένο έχει καταφέρει να την καταστείλει με δυο τρόπους: Με την άρνηση και τον μηδενισμό της, γιατί νομίζουμε ότι ο Χατζηαβάτης υπήρξε κάποιος πρωτοποριακός εκσυγχρονιστής και κοσμοπολίτης. Ο άλλος είναι το φολκλόρ, η πατριδοκαπηλία ή τα τάγματα εφόδου, που πνίγουν το γαλάζιο της μέσα στο μαύρο.

  1. Ποιον θα ψηφίζατε για περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας;

Δεν υπάρχει κάποιος που να με εκφράζει 100%. Υπάρχουν πολλοί αξιόλογοι άνθρωποι σε πάνω από μια παρατάξεις, συνεπώς, όπως και πολύς κόσμος, το έχω αφήσει να το αποφασίσω την τελευταία στιγμή.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s