Για τον προϋπολογισμό του Δήμου Θεσσαλονίκης για το 2018

Κυριότερες παρατηρήσεις επί των εσόδων

1ον Υπέρμετρη δημοσιονομική εξάρτηση του ΔΘ από την ‘δημιουργική λογιστική’

Η απόκλιση μεταξύ των προβλεπόμενων εσόδων και των πραγματικά εισπραχθέντων σε ό,τι αφορά στους δημοτικούς φόρους –φαινόμενο που επισημάνθηκε και κατά τις προηγούμενες χρονιές– συνεχίζεται. Στα ανταποδοτικά τέλη προϋπολογίσθηκαν για το 2017 35,197 εκ. €. Στο 8μηνο εισπράχθηκαν 21,685 εκ.€, δηλαδή το 61,62% του συνόλου. Η μελέτη του προϋπολογισμού εκτιμάει ότι το υπόλοιπο 40% θα καλυφθεί μέσα στους 4 υπολειπόμενους μήνες του έτους –που είναι και οι πιο πυκνοί από την άποψη των φορολογικών υποχρεώσεων, κάτι που προφανώς είναι εξωπραγματικό, όπως εξωπραγματική είναι και η πρόβλεψη για τις εισπράξεις του 2018 που παραμένουν στα 35,2 εκ.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα πραγματικά έσοδα από τα δημοτικά τέλη μειώνονται διαρκώς τα τελευταία χρόνια, ενώ αυξάνεται το μη-εξυπηρετούμενο χρέος των πολιτών προς αυτόν.

Η δημοσιονομική ισορροπία του δήμου εξαρτάται σε πολύ μεγάλο βαθμό, μάλιστα, από τις λογιστικές καταχωρήσεις των προς είσπραξη υπολοίπων προηγούμενων ετών: Το πρώτο 8μηνο του 2017, εισπράχθηκε μόλις το 1,40% των βεβαιωμένων οφειλών. Ωστόσο η λογιστική καταχώρηση επί των προβλεπόμενων εσόδων του Δήμου από τα χρέη προηγούμενων ετών, παραμένει γύρω στα 141 εκ. €.

Μιλάμε δηλαδή για μια λογιστική εγγραφή επί των μακροχρόνιων εξυπηρετούμενων χρεών που αντιστοιχεί στο… 35,51% του ύψους των εσόδων, δηλαδή μιλάμε για πάνω από το 1/3 του προϋπολογισμού (!!!).

 

2ον Αδυναμία προσέλκυσης εναλλακτικών χρηματοδοτήσεων πλην της δανειοληψίας.

Η πολυδιαφημισμένη «Ανθεκτικότητα» προσελκύει για τον Δήμο ελάχιστους πόρους, που αγγίζουν μόλις το 0,031% επί του συνόλου των εσόδων.

Η απορροφητικότητα του Δήμου σε ΕΣΠΑ παραμένει χαμηλή, γεγονός που καταδεικνύει έλλειμμα στρατηγικής και αδυναμία συστηματικού σχεδιασμού. Για το 2018, τα έσοδα του Δήμου από ΕΣΠΑ μόλις που αντιστοιχούν στο 0,76% επί του συνόλου των εσόδων. Ο Δήμος καλύπτει την στρατηγική του αδυναμία να απορροφήσει συστηματικά τα ευρωπαϊκά προγράμματα συνάπτοντας δανειοδοτήσεις με διεθνείς χρηματοδοτικούς οργανισμούς –«πληρώνοντας» με αυτόν τον τρόπο την αδυναμία απορρόφησης κοινοτικών πόρων. Αξίζει να σημειωθεί ότι η καταβολή τοκοχρεολυσίων για το 2018 προϋπολογίζεται να είναι…μεγαλύτερου ύψους από τα ΕΣΠΑ που απορροφούνται 1,09%

 

                                          Κυριότερες παρατηρήσεις επί των εξόδων

1ον υψηλά λειτουργικά κόστη – άμεση ανάγκη εξορθολογισμού των δαπανών

Τα λειτουργικά έξοδα αντιστοιχούν στο 43,02% επί του συνόλου. Πρέπει να υπάρξει μια συστηματική μέριμνα για τον εξορθολογισμό των δαπανών ιδίως σε ό,τι αφορά στις προμήθειες υλικών, αναλωσίμων, εξαρτημάτων και ανταλλακτικών.

2ον ανυπαρξία πολιτικής αποκέντρωσης

Ιδιαίτερα ισχνές εμφανίζονται οι δαπάνες που πραγματοποιούνται επί των πολιτιστικών, αθλητικών και κοινωνικών δραστηριοτήτων που αφορούν στις δημοτικές κοινότητες (κωδικός 647). Το σύνολό τους μόλις που αγγίζει τις 303.860 €, ποσό που αντιστοιχεί στο 0,076% επί του συνόλου των εξόδων. Οποιαδήποτε σοβαρή πολιτική αποκέντρωσης των δημοτικών δραστηριοτήτων προϋποθέτει την ριζική αύξηση των σχετικών κονδυλίων, μάλιστα όχι μόνο προς την κατεύθυνση των εκδηλώσεων ψυχαγωγικού ή κοινωνικού χαρακτήρα, αλλά πριμοδοτώντας ταυτόχρονα ήπιες, συμμετοχικές παρεμβάσεις (π.χ. πάρκα τσέπης), δράσεις καλλωπισμού και εξωραϊσμού, ανακύκλωσης κ.ο.κ.

3ον ανυπαρξία πολιτικής έρευνας & εξέλιξης προς αναζήτηση βέλτιστων πρακτικών

Η έρευνα για την αναβάθμιση του αστικού πρασίνου, πεδίο κεντρικό για την επίτευξη βιοκλιματικών αποτελεσμάτων που εν τέλει θα επιτύχουν θετική μεταβολή του μικροκλίματος μειώνοντας το κοινωνικό και οικονομικό κόστος  από την άνοδο της θερμοκρασίας είναι μηδαμινή. Η σχετική εγγραφή (35 74) προβλέπει το τυπικό ποσό των 50.000 € που αντιστοιχεί στο… 0,012% επί του συνόλου. Κατά τα άλλα οι «πράσινες μελέτες» του Δήμου ενσωματώνονται στα ακριβά σχέδια ανάπλασης, τα οποία εκπονούν τρίτοι για λογαριασμό του Δήμου με εργολαβία, με συνέπεια ο δήμος να πληρώνει ακριβά την ανυπαρξία πολιτικής έρευνας και εξέλιξης σε αυτό το κεντρικής σημασίας για την αστική βιωσιμότητα πεδίο.  

Το ίδιο ισχύει και για τα άλλα σημαντικά για τον Δ.Θ. πεδία έρευνας και αναζήτησης βέλτιστων πρακτικών. Έτσι, λογουχάρη, οι υπηρεσίες Καθαριότητας και Ηλεκτροφωτισμού, δαπανούν για έρευνα 60.000 € (0,015%).

4ον καμία αναφορά στον προϋπολογισμό σε πολιτικές δράσεις και στρατηγικές ανασυγκρότησης και ενίσχυσης του παραγωγικού ιστού. Ο Δ.Θ. έχει κακώς εγκαταλείψει αυτό το πεδίο, πράγμα που αποτελεί και την σημαντικότερη απειλή για την αποδιάρθρωση του κοινωνικού ιστού της πόλης.

Υστερόγραφο: Για τις επιλογές της διοίκησης ως προς τα κυριότερα έργα που πραγματοποιεί μέσα στο 2018, παραπέμπουμε στην κριτική που έχουμε πραγματοποιήσει κατά την κατάθεση του τεχνικού της προγράμματος 2018.

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s