Ματιές στον κόσμο 2 – Καινοτόμες πρακτικές ανακύκλωσης από την Κίνα

Πλαστικά μπουκάλια αντί εισιτηρίου στον υπόγειο σιδηρόδρομο του Πεκίνου:

paying-with-plastic

Στο πλαίσιο της σύναψης του διάσημου πλέον δανείου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (Ε.Τ.Επ.), ο Δήμος Θεσσαλονίκης έχει εντάξει στο σχετικό πρόγραμμα ένα μεγάλο έργο υπογειοποίησης των κάδων στο ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης, το οποίο αποτιμάται κατ’ αρχάς (πριν από τις εκπτώσεις που θα καταθέσουν οι εργολάβοι στον διαγωνισμό) γύρω στο 45% του συνολικού ποσού που είναι να μας δώσει η Ε.Τ.Επ. Η ιδέα για τους υπόγειους κάδους έχει κατατεθεί και παλαιότερα από την διοίκηση Μπουτάρη, όταν ήταν να την πραγματοποιήσουν με άλλο χρηματοδοτικό εργαλείο από την Ε.Ε. (δάνειο «Τζέσικα»), το οποίο εν τέλει δεν κατάφερε να πάρει ο Δήμος διότι η μελέτη δεν ήταν έτοιμη και έχασαν τις προθεσμίες.

Τότε, το Μένουμε Θεσσαλονίκη είχε αντιταχθεί σφοδρά σε εκείνην την πρόταση, καθώς υποστηρίζαμε ότι επρόκειτο για ένα έργο κατασκευής ακριβών υποδομών, με υψηλό κόστος συντήρησης -αχρείαστο, αν σκεφτεί κανείς ότι με τα ίδια χρήματα ο Δήμος θα μπορούσε να πετύχει πολύ καλύτερα αποτελέσματα στην αναβάθμιση της διαχείρισης απορριμμάτων (επενδύοντάς τα σε ένα δίκτυο πράσινων σημείων για την ανακύκλωση λόγου χάρη).

Ή πάλι… καθιερώνοντας καινοτόμες ιδέες, σαν αυτή που καθιερώθηκε στην πόλη του Πεκίνου, όπου η ανακύκλωση πλαστικών μπουκαλιών από τους κατοίκους αμείβεται με αντίτιμο για τις μετακινήσεις ή το πάρκινγκ τους.  

Αναδημοσιεύουμε ένα μικρό κείμενο αναφοράς σε αυτήν την πρωτοβουλία, για να δείξουμε ότι η σύγχρονη πολιτική έχει ανάγκη από νοοτροπίες και αντιλήψεις που εστιάζουν στην καινοτομία, τη συμμετοχή, την κοινωνική ωφέλεια, και όχι στα σπάταλα μεγάλα έργα, την αγορά χρήματος, και τα «φθηνά δάνεια» που στα χέρια του πολιτικού κατεστημένου της χώρας κατέληγαν πάντα να δημιουργούν ακριβό χρέος … 

 

Του Τσαντ Γ. Λουτζ *

«Θα θυμάστε, ίσως, τις πρώτες σκηνές από την ταινία Επιστροφή στο Μέλλον: Μέρος Β’, όπου ένας από τους πρωταγωνιστές χρησιμοποιεί κουτάκια αλουμινίου για καύσιμο στο όχημά του; Όταν η ταινία παίχτηκε στους κινηματογράφους, το 1989, η ιδέα της χρήσης βιοδιασπώμενων απορριμμάτων ως καύσιμο για τα οχήματα ήταν διασκεδαστική, αλλά αφορούσε σχεδόν αποκλειστικά στην επιστημονική φαντασία. Και ενώ οι επιστήμονες δεν έχουν καταφέρει ακόμη να δημιουργήσουν τα μέσα ώστε τα καθημερινά μας απορρίμματα να μετασχηματίζονται εύκολα σε πρώτη ύλη καυσίμων, πραγματοποιούνται όμως πολύ σημαντικά βήματα για την μείωση του αποτυπώματος άνθρακα, και τον περιορισμό των περιβαλλοντικών του επιπτώσεων ανά τον πλανήτη.

Για παράδειγμα, η Κίνα –η οποία τις τελευταίες δεκαετίες αντιμετώπιζε τις συνέπειες της υπερβολικής ρύπανσης– πρόσφατα εισήγαγε μηχανήματα ανακύκλωσης έναντι εισιτηρίων στο μετρό του Πεκίνου. Η πρωτοβουλία αφορούσε στην εγκατάσταση αυτόματων μηχανημάτων που δέχονται πλαστικά μπουκάλια ως αντίτιμο για το εισιτήριο μετακίνησης. Ανάλογα με το τι τοποθετούν, οι επιβάτες λαμβάνουν αποζημίωση μεταξύ 5 και 15 σεντς / μπουκάλι, που χορηγείται μέσω μιας ειδικής κάρτας. Ένα πρώτο τέτοιο μηχάνημα τοποθετήθηκε στον σταθμό Shaoyaoju του Πεκίνου τον Δεκέμβριο του 2012.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Γκάρντιαν, πάνω από 100 τέτοια μηχανήματα θα εγκατασταθούν στον υπόγειο σιδηρόδρομο τα επόμενα χρόνια. Η Incom, μια κρατική εταιρεία ανακύκλωσης, έχει αναλάβει την πρωτοβουλία για την εγκατάσταση αυτών των μηχανών. Η εταιρεία ανακυκλώνει δεκάδες χιλιάδες πλαστικών μπουκαλιών το χρόνο, και θεωρεί ότι με αυτόν τον τρόπο θα αυξήσει την διαλογή των πλαστικών μπουκαλιών, που σε διαφορετική περίπτωση πετιούνται στους δρόμους και τους δημόσιους χώρους της πόλης.

[…]

Αντί για την καθιέρωση και την οργάνωση ειδικών υπηρεσιών, για την διαλογή των απορριμμάτων, η Κίνα επιθυμεί να περιορίσει τις ομοσπονδιακές της δαπάνες για την ανακύκλωση των σκουπιδιών μαζεύοντάς τα απευθείας από τους πολίτες, με την χρήση τέτοιων μηχανημάτων. Για να έχουμε μια βάση σύγκρισης, σύμφωνα με το Clean Air Council η πολιτεία της Καλιφόρνιας ξοδεύει περίπου ετησίως 8,5 εκ. $ για την αποκομιδή πλαστικών σακουλών, και 25 εκατ. $ για την μεταφορά τους στις μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων.

Αντίθετα, η Incom φιλοδοξεί να προωθήσει την ανακύκλωση με διαφορετικό τρόπο, τοποθετώντας τέτοιους αυτόματους συλλέκτες όχι μόνο στο μετρό, αλλά και στις στάσεις λεωφορείων καθώς και στις αντίστοιχες στάσεις των υπόλοιπων μέσων μεταφοράς, ή στα μεγάλα δημοτικά πάρκινγκ».

 

* Αναδημοσίευση από την ιστοσελίδα http://www.ecowatch.com/ paying-with-plastic-recycling- earns-public-transit-fares-in- china-1881783488.html

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s