«Μουρμουρίζοντας σπασμένες σκέψεις σε ξένες γλώσσες»

cf83cf83cf83

Για τον Χριστουγεννιάτικο στολισμό της Θεσσαλονίκης

Στην σημερινή πολιτική, δυστυχώς τίποτε δεν μπορεί να παραμείνει ουδέτερο μπροστά στις μεγάλες αντιφάσεις και τις αντιπαραθέσεις του καιρού μας. Ούτε, δυστυχώς, και ο Χριστουγεννιάτικος διάκοσμος της εκάστοτε πόλης.

Εδώ, οι επιλογές της διοίκησης Μπουτάρη αποτέλεσαν αφετηρία ενός ακόμα κύκλου αντιπαραθέσεων: Τα ξωτικά, η Παναγία ως πρόσφυγας-μάνα, οι χορηγίες της Κόκα Κόλα 3Ε και της «Ελληνικός Χρυσός», η προσεκτική εξουδετέρωση κάθε παραδοσιακού συμβολισμού από τον διάκοσμο –ακόμα και το καράβι που βρίσκεται στην κάτω πλευρά της Αριστοτέλους κατασκευάστηκε με αφαιρετικό τρόπο, για να υποδηλώσει μιαν αφαίρεση από τον συμβολισμό.

Κι ύστερα άρχισαν οι κόντρες, με τους αρμοδίους να εξανίστανται για το ότι οι δυσαρεστημένοι συμπολίτες τους γκρινιάζουν για τα πάντα, κάθε χρόνο, σχεδόν τελετουργικά.

Όμως αυτήν την φορά, τα πράγματα δεν είναι έτσι: Δεν φταιν οι επικριτές. Ο ίδιος ο σχεδιασμός του διακόσμου, καθώς η ρητορική που τον υποστήριξε από την πλευρά της διοικούσας παράταξης εξ αρχής διαπνέονταν από μια ανεπαίσθητη αλλά υπαρκτή διάθεση, ώστε να χρησιμοποιηθεί αυτό το πολιτιστικό γεγονός εν είδει εκλεπτυσμένης πολιτικής προπαγάνδας: Για να αποδείξουμε στους εαυτούς μας και τους άλλους, πόσο κοσμοπολίτες είμαστε, πόσο μετέχουμε στο κλίμα και το πνεύμα της παγκοσμιοποίησης των ευρωπαϊκών μητροπόλεων.

Εξ ου και οι συμβολισμοί που προαναφέρθηκαν: Η Παναγία με το Χριστό-πρόσφυγα είναι εκ των ων ουκ άνευ της παγκοσμιοποιημένης «πολιτικής ορθότητας» (αν και πίσω από την υποκριτική ευαισθησία της «κουλτούρας του καλωσορίσματος», που προωθούν οι ΜέρκελΣόρος, κρύβεται μια καλά υπολογισμένη στρατηγική για την εισαγωγή εργατικών χεριών στην γηράσκουσα δυτική Ευρώπη, που απειλεί να τινάξει στον αέρα την συνοχή της χώρας μας αποδίδοντάς της ρόλο «αποθήκης ψυχών» / Έλις Άιλαντ της Ευρώπης). Το ίδιο και οι πολυεθνικές. Και βέβαια, όλα αυτά «δένονται» με μια δόση γιάπικου οικονομισμού, καθώς όλα αυτά γίνονται για τους «τζίρους» στο ιστορικό κέντρο, για την αύξηση της τουριστικής προσέλευσης κ.ο.κ.

Μέσα σε αυτούς τους σχεδιασμούς, η ζωντανή πόλη, οι κάτοικοί της, οι πολίτες της δεν βρίσκονται πουθενά: Παραμένουν κομπάρσοι σε ένα σκηνικό ευρωπαΐζουσας προσποίησης που θέλει να εμφανίζεται προοδευτικό, αλλά καταλήγει ασυνάρτητο γιατί απλώς «μουρμουρίζει σπασμένες σκέψεις σε ξένες γλώσσες».

Εμείς από την πλευρά μας πιστεύουμε ότι ο λαός της πόλης έχει άλλα πράγματα ανάγκη από την έκφραση και τους συμβολισμούς του Χριστουγεννιάτικου διάκοσμου.

Διότι πιέζεται από δύο πλευρές, που είναι τόσο αντιφατικές μεταξύ τους και γι’ αυτό απειλούν να τον τρελάνουν: Από την μία είναι η οικονομική ανέχεια και δυσπραγία. Και από την άλλη, αυτή η σαρωτική ισοπέδωση που ασκεί ο καταναλωτισμός στο νόημα των γιορτών: Ο Σάντα Κλάους της Κόκα Κόλα, αυτός ο παχύσαρκος γενειοφόρος κύριος που μπαίνει από το φεγγίτη, με τον σάκο του γεμάτα σμάρτφοουν, διαπράττει μέσα από το διαφημιστικό διάβημά του μια «γενοκτονία των χριστουγεννιάτικων συμβολισμών».

Ας δούμε τι έχει να του πει ο αυθεντικός Άγιος Βασίλειος για όλα αυτά:

«Και εσάς η αχόρταγη επιθυμία σάς κάνει να στερείσθε από πολλά…. Οι νεόπλουτοι, αφού αποκτήσουν πολλά, επιθυμούν περισσότερα, τρέφοντες την ασθένεια με αυτό που πάντοτε προστίθεται  και καταντά η φροντίδα τους στο αντίθετο. Διότι δεν τους ευφραίνουν τα παρόντα αν και είναι τόσα πολλά, όσον τους λείπουν τα ελλείποντα, όσα βέβαια αυτοί υποθέτουν ότι τους λείπουν, ώστε πάντοτε η  ψυχή να λιώνει από τις φροντίδες, εφόσον επιδιώκουν περισσότερα. Ενώ αυτοί πρέπει να ευφραίνονται και να είναι ευχαριστημένοι, επειδή είναι τόσο πολλοί εύποροι, αυτοί όμως δυσφορούν και θλίβονται, διότι είναι κατώτεροι από ένα ή δύο υπερπλούσιους. Όταν φθάσουν αυτόν τον πλούσιο, αμέσως αγωνίζονται να εξισωθούν με τον πλουσιότερο. Και όταν και αυτόν τον φθάσουν, τότε μεταφέρουν την φροντίδα στον άλλον…».

Το πράγμα μιλάει από μόνο του. Ο κόσμος μας, ο σύγχρονος κόσμος, σπαράσσεται από ένα βαθύ υπαρξιακό έλλειμμα νοήματος –έχει εγκλωβιστεί ενώ τριγύρω του ανεπαισθήτως ορθώθηκαν τείχη αμείλικτων ισολογισμών πλανητικού ψηφιακού χρήματος, που θέλουν να τον μεταβάλουν κατ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν σε ανώνυμη καταναλωτική μονάδα/μηχανή. Το τελευταίο που έχει ανάγκη μέσα σε αυτήν την κατάσταση, είναι η αίσθηση να του παίρνουν την ταυτότητά του, επειδή το στυλ «άρτι αφιχθείς από την ‘Βρυξέλλα’» πουλάει πιο πολύ στο χρηματιστήριο των πολιτικών αξιών.

Η δική μας παράδοση, από τον Άγιο Βασίλειο μέχρι τον Παπαδιαμάντη διαθέτει τα πνευματικά και πολιτιστικά όπλα να αντιπαρέλθει την καταθλιπτική δικτατορία της οικονομικής αναγκαιότητας πάνω σε κάθε τομέα της ζωής μας. Αυτές τις πτυχές της παράδοσής μας έχει ανάγκη ο κόσμος, εφόσον τις εκσυγχρονίσουμε και τις θέσουμε σε συνομιλία με τα παγκόσμια ρεύματα που αξιώνουν κι αυτά με την σειρά τους την σύγχρονη υπέρβαση από το βασίλειο των ποσοτήτων σε εκείνο της ποιότητας. Όλα αυτά, νομίζουμε, του λένε κάτι παραπάνω από την φιλανθρωπία της Κόκα Κόλα και της «Ελληνικός Χρυσός».

Υ.Γ. Η πόλη μας έχει τόση τουριστική επισκεψιμότητα όσο και η Ρόδος. Η Ρόδος, αξιοποίησε την ζήτηση από τον τουρισμό, και έφτιαξε δύο ποιοτικές ζυθοποιίες, κατευθύνοντας ένα μερίδιο των τουριστικών εσόδων για να αναβαθμίσουν την εγχώρια παραγωγής προστιθέμενης αξίας. Αντί να προωθήσει την ίδια πολιτική ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, για μια πόλη 1.000.000, ώστε για παράδειγμα να ενισχυθεί η τοπική παραγωγή αναψυκτικών και ποτών, αυτός επιλέγει να κάνει κολεγιές με την Κόκα Κόλα. Τι να πούμε; Πρώτη φορά βλέπουμε παραγωγό κρασιών ποιότητας να σχετίζεται τόσο στενά με την πολυεθνική που ευθύνεται όσο κανείς άλλος για την καταστροφή της γευσιγνωσίας σε παγκόσμιο επίπεδο!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s