Μουσείο Γενοκτονιών και Ολοκαυτωμάτων: Μια ιστορική ευκαιρία

Στο Δημοτικό Συμβούλιο της Δευτέρας (25/1), ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, δήλωσε ότι βρήκε χρηματοδότηση για την κατασκευή ενός ‘Μουσείου Εβραϊκού Ολοκαυτώματος’ στον χώρο του παλαιού σιδηροδρομικού σταθμού. Από την πλευρά μας, επαναφέραμε μια εναλλακτική πρόταση που είχαμε καταθέσει και πέρυσι.

Η Θεσσαλονίκη θα πρέπει να μεταβάλει σε θετικό μήνυμα το γεγονός ότι κατά τον 20ό αιώνα, αποτυπώθηκαν στο σώμα της πόλης τα τραύματα πολλαπλών γενοκτονιών και ολοκαυτωμάτων: Ο Μικρασιατικός Ελληνισμός και οι Αρμένιοι κατά την δεκαετία του 1910, η Εβραϊκή Κοινότητα μέσα στην Κατοχή, η σφαγή στον Χορτιάτη, καθώς και άλλα μείζονα, δραματικά γεγονότα που έχουν διαποτίσει την πρόσφατη και την προγενέστερη ιστορία της πόλης.

Στην βάση αυτού του σκεπτικού, αντιπροτείναμε την ίδρυση ενός Μουσείου Ολοκαυτωμάτων και Γενοκτονιών, που θα αναδεικνύει την μαρτυρική διάσταση της Θεσσαλονικιώτικης ιστορίας κομίζοντας ταυτόχρονα ένα μήνυμα για το παρόν και το μέλλον της ευρύτερης περιοχής μας.

Θα ήταν ιστορικά πρωτοφανές, καθώς εξ όσων γνωρίζουμε δεν υπάρχει ανάλογο εγχείρημα σε καμία πόλη της Δύσης ή της ευρύτερής μας περιοχής: Κάθε Μουσείο, ως γνωστόν, φέρει μέσα του μια ιδιαίτερη αντίληψη για την ιστορία. Αυτό το μουσείο, δεν θα στέκονταν μόνο τίμια και ισορροπημένα απέναντι στην ιστορική πραγματικότητα. Θα πραγματοποιούσε και μια υψηλή ιστορική σύνθεση κομίζοντας ένα υψηλό πολιτιστικό μήνυμα πλουραλισμού και πανανθρώπινης δικαιοσύνης καταργώντας τα ‘μέτρα και τα σταθμά’ στην αντιμετώπιση των μεγάλων συλλογικών εγκλημάτων και τραγωδιών του αιώνα που μας πέρασε.

Απέναντι σε αυτήν την προοπτική, ο Δήμαρχος επιλέγει να ταυτιστεί με την αξίωση της ‘εβραϊκής αποκλειστικότητας’, θέση που αποτελεί την προπαγανδιστική αιχμή του ισραηλινού κράτους και του διεθνούς δικτύου των λόμπι του, και δεν χαρακτηρίζει την παγκόσμια εβραϊκή κοινότητα στο σύνολό της. Αντίθετα, υπάρχει και η άλλη άποψη, των προοδευτικών και δημοκρατικών στοιχείων του παγκόσμιου εβραϊσμού, που την αμφισβητεί καθώς χρησιμοποιείται ως άλλοθι για την συγκάλυψη της γενοκτονίας του Παλαιστινιακού λαού (*). Μια πράξη που απειλεί να ανακυκλώσει τις εθνικές και πολιτισμικές αντιπαλότητες της Μέσης Ανατολής εις το διηνεκές, υπονομεύοντας εν τέλει την ίδια την παρουσία και την ακεραιότητα του εβραϊκού λαού στην περιοχή.

Δυστυχώς, ο Δήμαρχος φλερτάρει με την αντιδραστική και όχι με την προοδευτική θέση, διότι σκέπτεται την πόλη ως μια ιστορική ‘Ντίσνεϋλαντ’ των κρατικών προπαγανδιστικών αφηγήσεων της ευρύτερης περιοχής. Οι γεωπολιτικές συνέπειες αυτής της στρατηγικής είναι το ένα μεγάλο πρόβλημα που μας απασχολεί. Το δεύτερο είναι ότι χάνουμε μια ιστορική ευκαιρία να μεταβάλουμε την πόλη μας σε τόπο σοβαρού ιστορικού αναστοχασμού, κομίζοντας ένα υψηλό ανθρωπιστικό μήνυμα.

(*) Ο Νόαμ Τσόμσκι, ο Νόρμαν Φινκελστάιν, ο Ίλαν Πάπε, ο Σλόμο Ζάντ, ο Μισέλ Βαρσάφσκι είναι ορισμένες από τις χαρακτηριστικές πνευματικές φιγούρες αυτού του ρεύματος, που μαζικοποιείται αισθητά τα τελευταία χρόνια, τόσο εντός της ισραηλινής κοινωνίας, όσο και εντός της παγκόσμιας εβραϊκής κοινότητας.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s