Το μετρό του μεσονυχτίου

adieksodo

Η χτεσινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου για τις τύχες του Μετρό Θεσσαλονίκης, και τα βυζαντινά ευρήματα του Σταθμού Βενιζέλου, υπήρξε για εμάς εξόχως αποκαλυπτική. Από την συζήτηση και τις αντιπαραθέσεις που προκλήθηκαν, καταλάβαμε πρακτικά γιατί το έργο έχει κολλήσει. Σταχυολογούμε τα κύρια συμπεράσματα:

  • Η υπογραφή της συγκεκριμένης σύμβασης κατασκευής από τον Γιώργο Σουφλιά υπήρξε πολιτικό έγκλημα: Υιοθέτησε την χειρότερη δυνατή μέθοδο κατασκευής, έγραψε στα παλιά του τα παπούτσια όλες τις σοβαρές ενστάσεις για την κατασκευή του έργου –πολλές από τις οποίες θα επιβεβαιωθούν στην συνέχεια με τραγικό τρόπο. Το αποτέλεσμα των πράξεών του, το βλέπουμε μπροστά στα μάτια μας σήμερα. Αλλά σε αυτόν τον τόπο που ζούμε «μετά την απομάκρυνση από το ταμείο (του δημόσιου πλούτου) ουδέν λάθος αναγνωρίζεται»! Οι επόμενοι υπουργοί συνέχισαν με ακάματο ζήλο να επαναλαμβάνουν τα ίδια εγκληματικά σφάλματα, και βέβαια, «ποια χώρα έχασε την ευθύνη υπουργών για να την βρει η Ελλάδα».
  • Αν αυτό που έκανε η Αττικό Μετρό είναι «επίβλεψη» και «σχεδιασμός», τότε ο γάιδαρος πετάει και η γη είναι επίπεδη. Επιτέλους: Είναι ή δεν είναι ο κύριος φορέας κατασκευής αυτού του έργου; Το σχεδίασε ή όχι; Θα μας πει επιτέλους γιατί τοποθέτησε τους περισσότερους σταθμούς ακριβώς εκεί όπου δεν έπρεπε να τοποθετηθούν; Θα μας πουν γιατί επέλεξαν να κάνουν τον Σταθμό της Βενιζέλου ενώ γνώριζαν ότι από κάτω υπήρχε θαμμένη η Μέση Οδός; Θα μας πουν γιατί σχεδίασαν τον Σταθμό της Ανάληψης έτσι ώστε τα μηχανήματα κατασκευής να «βρίσκουν» στις πολυκατοικίες; Θα μας πουν γιατί σχεδόν κάθε «λύση» που προέκριναν όταν διαπίστωναν αυτά τα προβλήματα, δημιουργούσε πολύ περισσότερα; Γιατί τηλε-διοικούσαν το έργο από την Αθήνα; Επίσης, θα μας πουν γιατί δεν έχουν λογοδοτήσει ακόμα για την καθυστέρηση του έργου; Γιατί δεν έχει παραιτηθεί ούτε ένας από τους υπεύθυνους μετά από αυτό το φιάσκο; Έχουν συνείδηση του κοινωνικού και του οικονομικού κόστους που έχουν προκαλέσει με τις πράξεις και τις αβλεψίες τους στην Θεσσαλονίκη; Έχουν συνείδηση ότι εργάζονται και αντιπροσωπεύουν μια εταιρεία δημοσίου συμφέροντος, που υποτίθεται ότι υπάρχει για να εξυπηρετεί το συμφέρον των Ελλήνων πολιτών, και όχι να καταστρέφει την καθημερινότητά τους; Όχι. Γιατί έχουν ύφος αλαζόνα τύραννου γραφειοκράτη –ο εκπρόσωπός της στο δημοτικό συμβούλιο μιλούσε με ύφος «ειδικού», τα όσα έλεγε προσέβαλαν κάθε έννοια νοημοσύνης και λογικής, και η συμπεριφορά του ήταν άκρως προσβλητική. Συμπέρασμα; Με τέτοιον φορά να υπερασπίζεται το δημόσιο συμφέρον δεν είναι τυχαίο που η πόλη ομοιάζει με σωρό από λαμαρίνες, η Ε.Ε. σιγά-σιγά σκέφτεται να ζητήσει πίσω τα λεφτά της, και φτάσαμε πάλι να κρεμόμαστε από την «καλοσύνη» του Μπόμπολα…
  • Όταν ο Σεφέρης έγραφε για το «μαρμάρινο κεφάλι που εξαντλεί τους αγκώνες μας», δεν εννοούσε ότι η αποκάλυψη αρχαιολογικών ευρημάτων που αποκαλύπτουν 1000 χρόνια ιστορικής δραστηριότητας της πόλης θα προκαλούσε έναν μικρό εμφύλιο για την διαχείρισή τους. Το επίπεδο ορισμένων φορέων της πόλης είναι για κλάματα: Ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου έλεγε «σιγά την ελληνική Πομπηία», ο εκπρόσωπος του ΤΕΕ ανέλαβε ρόλο συνηγόρου υπεράσπισης της Αττικό Μετρό, και μιλούσε για τα αρχαία σαν να είναι μπάζα –υποτιμώντας τους πάντες και τα πάντα εκτός από το σινάφι του. Γενικώς, η παρουσία αυτών των φορέων μας θύμισε έναν στίχο από παλιό ελληνικό τραγούδι: «περάστε να σας δούμε λίγο/ και πέστε μου από πού να φύγω».
  • Δήμαρχε; Όταν το «γκουβέρνο» λειτουργεί σε καθεστώς «δικτατορίας της βλακείας» και τυραννάει μια ολόκληρη πόλη, εσύ δεν μπορείς να συνεχίσεις να είσαι μαζί του. Ήρθε η στιγμή να αποφασίσεις με ποιους θα πας και ποιους θα αφήσεις. Κανένα μετρό δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί ενόσω κυριαρχούν οι ίδιες λογικές, πρακτικές, άνθρωποι που το έφεραν σε αδιέξοδο. Ή θα ξεσηκώσεις την πόλη, για να φέρουμε αυτούς τους κυρίους ενώπιον των ευθυνών τους –τέτοιοι «αξιωματούχοι», υπηρεσιακοί ή πολιτικοί σοβαρεύονται μόνον όταν φοβούνται– ή το έργο θα καταπέσει οριστικά και η πόλη θα σε βάλει και σένα στο κάδρο μαζί με τους υπόλοιπους. Δεν το λέμε εμείς αυτό, συνάγεται αβίαστα από την δυναμική του ίδιου του αδιεξόδου. Και κάτι άλλο: Η πόλη έχει τόπους βυζαντινής και αρχαίας κληρονομιάς πέραν του σταθμού Βενιζέλου. Ας φροντίσει η διοίκηση να τους αναδείξει εξ ίσου.

Υ.Γ. Δεν είναι δουλειά μας να υποδείξουμε το πώς. Αλλά η Μέση Οδός πρέπει να μείνει εκεί που είναι, και τα ευρήματά της να αναδειχθούν. Γιατί; Γιατί όπως είπε και ο Μακρυγιάννης:  «Γι’ αυτά πολεμήσαμε…». Και το έργο πρέπει να ολοκληρωθεί το ταχύτερο δυνατόν. Ας βρουν οι κατά τον νόμο και την σύμβαση αρμόδιοι μια λύση. Γι’ αυτό υπάρχουν, και όχι για να παράγουν δικαιολογίες.

Μένουμε Θεσσαλονίκη, 29/09/2015

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s